Kategorie: Novinky

Nový FF archív? Co vy na to...

Malá otázka na vás, moji milí čtenáři.

Více ohledně tématiky najdete v samotném článku, prosím, dejte mi znát, co si myslíte, za každý názor máte pomyslného zlatého bludišťáka ;)
Zkuste článek dočíst až na samotný konec, i když to může být náročné ;)


 

 

 

Vážení přítomní, nepřítomní, kadeřnice, automechanici, ochutnávači zvířecího krmiva, kontroloři kvality hnoje, čističi odpadních trubek, inseminátoři a balzamovači mrtvol (protože kdo jiný by sem asi chodil, že)...

 

V dohledné době mám v plánu vytvořit pro vás (čtenáře i autory) fanfiction web


Už jsem se před nějakými dvěma týdny optávala na FB ve skupině s Johnlock tématikou, nicméně protože jsem dnes potvrdila konečně platbu nové domény a začala se vrtat ve skriptech redakčního systému, který hodlám použít, říkala jsem si, že bych se mohla optat i vás zde, pokud vám toto téma na FB uniklo.

 

Jedná se o to, že archív by měl být vhodný nejen pro Johnlock/Sherlock povídky, ale i jiné fandomy. Také nejen pro HP. Pochopitelně je to cílené na slash, ovšem není to podmínka, non slash povídky budou vítány jakbysmet. Ráda bych, aby byla stránka benevolentní ke všem a všemu. Protože nic takového na naší ff scéně není.

 

Jde o to, že bych ráda vytvořila server CZ/SK, kde by bylo možné vkládat povídky stejně (systémově) jako kdysi na starý fanfiction.potterharry.net nebo AO3 či tomu podobné, s tím, že má autor volný výběr v rámci témat, fandomu, žánrů a zpracování. Bez podmíněného povolení - tedy s možností se neohlížet na beta-read.

Nesnažím se tím podpořit autory, kteří ignorují kánon nebo pravidla gramatiky češtiny nebo slovenštiny, prostě jim chci dát prostor k tomu se představit, ukázat (selektovat ochotně přizpůsobivé), věřím tomu, že čtenáři dokáží být natolik nároční, aby takového autora přivedli k sebereflexi a zlepšování vlastní tvorby. A že tak dají autorovi tu zkušenost stát se lepším. 
Mezi námi - čtenář má jistá očekávání kvality a nekvalitní autor je nenaplní. Pokud se jím bude chtít stát, bude na sobě muset zapracovat.

 


Název jsem zvolila fanfikce.eu (fanfikce.cz již někdo využívá, i když stránky neexistují; podle registrátora jsou už zabrané), název fanfikce jsem zvolila proto, že to je zapamatovatelné (neanglické), jasné a myslím, že všeříkající a neomezuje to autora/čtenáře ve fandomu.

 

Existuje mnoho cz/sk archívů povídek na téma Harry Potter, je mnoho všeobecně zaměřených v zahraničí, ale český internet v podstatě nenabízí nic pro nás všechny bez ohledu na fandom.

Představte si téma Star treku, Doctora Who, Sherlocka BBC (i Doylovky), HP, LOTRa, Eragona, Stmívání, cokoliv, co vás napadne (přidružit další témata nebude problém, pokud o to někdo zažádá, pokusím se vyjít všem vstříc). 

 



Neočekávejte, že se tak stane hned, bude nějaký čas trvat, než zprovozním všechny skripty, než se mi podaří přeložit jazyk do češtiny, než se vše nastaví, jak má. Než uzpůsobím zkrátka celý web samotnému uživateli.

Můj odhad je zhruba tři měsíce práce, když se nic nepokazí a bude na to čas - nebudeme si nic namlouvat, holt už mi není sladkých sedmnáct ani dvacet, pětadvacet, abych na to měla dvojnásobek času wink.

 

 

Budu ráda za vaše názory, podnítí mě to v následné práci, věřte tomu. Přeci jen bych ráda věděla, že má práce nepřijde vniveč.
Myslíte, že má cenu zprovoznit takový web?


Vydáno: 14.1.2019 22:23 | 
Přečteno: 3445x | 
Autor: Blanch
 | Hodnocení:

Komentáře rss

Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).

Jméno
Text
  b i u s img code url hr   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

icon , FF archív odpovědět
Blanch
Drazí a předrazí a ... nad rámec běžné hmotné nouze...

Zkrátka a dobře, stále pracuji na tom, co jsem přislíbila, jen se jaksi čas a podmínky dost omezily a zkrátily.
Dala jsem si předsevzetí, že do dokončení mám rok. Pravdou je, že jsem od založení webu z velké části byla (ve vlastním nadšení) hotová asi po dvou měsících, ale holt se vše dost zkomplikovalo. Od nefunkčního počítače až po zranění ruky.

Ale věřte mi, že to nevzdávám a jednou to přijde ;).
, - odpovědět
avatar
Tak to je opravdu úžasný! Já to budu určitě doporučovat kde to jen půjde, aby o tom vědělo co nejvíc lidí :)

Jojo, už jsem se tam zaregistrovala, a četla jsem úvod, ale přece jen jsem se chtěla ještě ujistit u hlavního autora a správce :)
icon odpověděl(a)
Blanch
Slash, het, anime tvorba, darkfikce, crack, twincest, poezie, fejetony, odborné články k ff, horor, cokoliv, je to jedno :)
Jak píšu v článku, má to obsáhnout kompletní československou tvorbu.
, - odpovědět
avatar
Tak to zní opravdu super! Doufám, že se o stránce dozví co nejvíc lidí a bude z toho časem velký archiv s velkou základnou čtenářů i autorů :)

Ještě takový hloupý dotaz.. bude se to zaměřovat pouze na ff slashe nebo i na jakékoliv jiné druhy ff, třeba i čtenářské (X reader) nebo s OC? Jestli mi rozumíš :)
icon odpověděl(a)
Blanch
Hádám, že alespoň nějakou základnu to mít bude, od prosince se mi ochotně ozvalo zhruba asi sto lidí a mám zařízeno, že se propagace dostane i na ta správná místa, tak doufám, že se to ujme.

Jinak jsem si všimla, že ses tam registrovala, když si pročteš na hlavní straně úvod, tak ti to myslím napoví :)
Není to omezené ničím. A v sekci Fandomy můžeš vidět, co už je obsaženo. Je to otevřené i pro originální tvorbu nebo Real person fikci.
, - odpovědět
avatar
Koukám, že jsem pak zapomněla odepsat :))
Za mě určitě hlavně Marvel, HP, LOTR, ale zajímají mě fikce i z fandomů jako Supernatural, Stargate, Once upon a time, Sherlock
icon odpověděl(a)
Blanch
Tak to tam všechny tebou jmenované fandomy už jsou :)
Pokud vše proběhne, jak má a čas mi něco nesežere, do dvou týdnů bychom mohli být online a ready.
, - odpovědět
avatar
Zajímavý, dobrý nápad. Pokud web bude skutečně zprovozněn, snad se jeho existence tzv. "rychle rozkřikne". Aby se vůbec vědělo, že něco takového tu teď existuje...

Já osobně jsem nic česky nečetla už léta páně. Někdy bych si i přečetla..., ale co se týče autorů, co jsem kdysi sledovala, tak buď jsem se já odklonila už od jejich fandomu/pairingu, či už jsou neaktivní apod. A horkotěžko vyhledávat "nové tváře"... na to jsem moc líná.
A tak se v podstatě pohybuji jen na AO3 (semtam ještě i na ff.net).

Každopádně... vznikne-li nakonec takovýto web - archív/knihovna českých fanfikcí (či jak to popsat) - tak já budu se zájmem sledovat jeho vývoj... :-)
icon odpověděl(a)
Blanch
Popravdě, já nečetla nic už roky, sama jsem se tak trochu uklidila do ústraní a vrátila se v létě a od té doby víceméně čtu v angličtině, až na nějaké výjimky, takže cílím spíš na lidi, kteří tu angličtinu neovládají natolik, aby mohli třeba hrabat na zahraničních webech.

Já už jsem upřímně skoro u konce :), ale chybí mi teď už dodělat posledních pár otravných věcí, na které nemám teď čas, myslela jsem, že to v březnu spustím, ale vypadá to spíš až na duben :)

Uvidíme, jak se to chytne.

BTW, tvůj nick si ze starých dob ještě pamatuju, pokud jsi tedy pořád tatáž Glorilian, co mívala blog :)
, - odpovědět
avatar
Tak to je tedy titánský úkol. Klobouk dolů! Něco podobného bych opravdu uvítala už proto, že veškeré podobné iniciativy na českém webu pomalu vyhasly.
Bude i LOTR?
icon odpověděl(a)
Blanch
Všechno, co bude kdo chtít. Možnost přidat jakýkoliv fandom bude záviset pouze na přání autorů :), přidat další položku je nejmenší problém.

LOTR a Hobbit už tam je. Ono už to skoro je hotové, chybí mi dodělat pár fandomů a snad už do dubna to bude.
, - odpovědět
avatar
Za mě rozhodně palec nahoru! Výborný nápad a jestli se vše zdárně podaří ,tak věřím že nebudu jediná, kdo bude tenhle archiv nadšeně navštěvovat :) Chodím sice na AO3, ale moje angličtina není tak dokonalá a tak si čtení aj FF tolik neužiju, takže za tohle bych byla neskutečně vděčná. A taky bych aspoň mohla něčím i přispět, i když moje ff rozhodně nejsou tak skvělé jako ty co jsem doteď četla, o těch tvých nemluvě, ty jsou úžasný :)
icon odpověděl(a)
Blanch
Uhm, děkuji :)
Na jaký fandom se zaměřuješ? Ať vím, jestli jsem obsáhla tvé rubriky :)
icon , - odpovědět
avatar
Mě by to určitě nadchlo, ono vlastně už nic nefunguje. Na AO3 chodím, ale má angličtina je bídná, takže si vyhledávám české povídky a to je krapet otrava. Občas na Wattpad, tam zas narazit na něco opravdu kvalitního je zázrak, ale našla jsem to bych křivdila, ovšem převážně si říkám proboha moje oči, moje hlava, takhle si zaplevelit mozek!
Nečekaně jsem objevila stránky, které by bylo škoda neobjevit, ale prostě se o nich neví a návštěvnost je malá, tím pádem to autora otráví a vezme mu elán, škoda. Takže tvé nadšení a chtění - hurá za ně. Pročítala jsem příspěvky, nadchla jsi nás všechny. Komentáře se snažím psát, jsem si vědoma, že je to odměna a hnací motor, ale někdy prostě tu hvězdičku taky ďobnu a zrovna u tebe jsem jich chtěla napsat několik, ale neustále to po mě chtělo potvrzení o tom, že nejsem robot ač jsem u tebe registrovaná, páč já blbka jsem nezaškrtla to okénko napořád. 8 7 3
icon odpověděl(a)
Blanch
No snad to hromadné nadšení nezklamu :D, začínám narážet na pěkné oříšky, co mi vlastní entuziasmus kazí.

Jo no, já bych na webu klidně povolila komentáře bez kontrolních kódů, registrací a tak, ale v dnešní době útoku spambotů si to prostě už nelajznu, jsou čím dál útočnější, tak to holt odnese trpělivost čtenářů.
Ale díky :)
, - odpovědět
avatar
Já bych byl rozhodně pro založení z hlediska čtenářského. Jako čtenář chodím na AO3 číst anglicky, občas si ze zvědavosti vyfiltruju češtinu, ale rozhodně tam kvůli ní nechodím cíleně. V tomhle by byl nový CZ/SK archiv dobrý.

Z hlediska autorského také, ale měl bych jeden kacířský dotaz: co lidi píšící fanfikce i originální fikce (resp. originální slash)? Několikrát tu jako argument padla roztříštěnost. Já bych se třeba moc rád zbavil blogu a uvrhnul se v náruč nějaký kolektivní snaze. Jenže čím jsem starší, tím míň snáším mikromanagování ve stylu "tady nechtěj to, a támhle zase ono".

Někdo v komentech zmiňoval Tenrai, tam se dalo dát v podstatě cokoliv a když u nějakého fandomu chyběly postavy, stačilo napsat adminovi. Jenže Tenrai je fuč a i předtím bylo už nějakou dobu komatózní. Haar má relativně aktivní čtenářskou základnu, ale nechtějí fanfikce. AO3 je zase na ty fanfikce designované a pokaždé když tam přidávám originální fikci, tak UX křičí v agónii. Obávám se, že kdybych k tomu měl přihodit další web s exkluzemi, tak už bych si to šel asi rovnou hodit sám.
icon odpověděl(a)
Blanch
Uz tam mam pripravenou rubriku pro originalni sekce, stejne i real person fikce. Potiz bude spis v tom, ze nebude u toho vyber postav. Ale treba tam pujde vlozit zanr nebo vekove omezeni.

Ja se to snazim udelat tak, aby to tam slo proste nacpat vsechno. A pokud nekomu pochybi fandom, pujde na zadost pridat.

Jinak o Tenrai jsem psala ja. Tenhle archiv zrovna vyuziva stejny ff system jako mela Wayka, jen novejsi verzi. Takze pokud si tam pridaval, bude ti to blizke.

Nj. Haar byval zamereny driv na preklady mang.
odpověděl(a)
avatar
Díky za vyčerpávající odpověď. V tom případě říkám: třikrát hurá a sláva! A počítejte se mnou.
icon odpověděl(a)
Blanch
;)
Nebude to něco vysloveně extra jako AO3, ale myslím si, že vůči autorům a čtenářům to bude dost user-friendly a i vyhledávání bude mít hodně možností.
, - odpovědět
avatar
Dneska jsem náhodně na AO3 narazila na odkaz sem. Osobně jsem snad nikdy nečetla českou fanfikci, vždycky v angličtině (a upřímně, je pro docela těžké si to představit jinak). Ale i tak myslím, že český ff web by byl dobrý nápad, který stojí za uskutečnění a obdivuji vaši iniciativu.

(K napsání této - pravděpodobně ne moc obsažné výpovědi - mě docela vyburcovaly některé komentáře níže, že lidé zlenivěli a komentují méně. Sama jsem vina nezanechávání zpětné vazby autorům :( ale osobně můj problém tkví v tom, že jsem strašně, ale strašně nervózní člověk - ale snažím se na tom pracovat. Upřímně, po zaslání tohohle komentáře se sem pravděpodobně kvůli intenzivnímu pocitu trapnosti nevrátím. Každopádně vám držím palce!!!)
icon odpověděl(a)
Blanch
Myslim, ze neni nutne se nejak stydet. Internet cloveku dava moznost anonymity, tim spis muze cloveku pomoci s projevem, ktereho normalne neni schopny.

Nicmene dekuji za vyjadreni a práni, vazim si toho.

S temi komentari to v minulych letech nebylo tak hrozne, byvaly doby, kdy jich byly desitky, stovky, jen zkratka v poslednich letech to trochu upada.
, - odpovědět
avatar
Myslím si, že je to výborný nápad :) Sice už čtu ff téměř jenom v angličtině, ale čas od času mě popadne chuť přečíst si něco v češtině. A ta chuť mě zase hodně rychle přejde, protože vždycky když se snažím najít konkrétní fandom nebo pairing, tak nemůžu nic najít. A to právě kvůli tomu, že hodně autorů přidává tvorbu na svoje vlastní stránky a mně se nechce se tím vším probírat, když si na AO3 můžu tak jednoduše najít to, co chci.

Bylo by strašně super, kdyby se tenhle projekt ujal a rozšířil natolik, že by se z něj stala česká verze AO3. A nejenom mezi autory slash. Slash si občas ráda přečtu, ale přeci jenom si mnohem radši přečtu femslash... Přijde mi opravdu škoda, že české/slovenské ff nemá svoji vlastní základnu, prostě nějakou stránku, kterou by znali všichni autoři a čtenáři ff.
icon odpověděl(a)
Blanch
Kdyby to takhle dopadlo, tak by to bylo fajn :)
Jakmile bude hotovo, tak bude pak důležité dostat to zkrátka do povědomí lidí.
, - odpovědět
avatar
Rozhodně jsem pro. Máš můj obdiv, že ses do toho rozhodla pustit :) Snad se ti to podaří, nápad je to skvělý.
icon odpověděl(a)
Blanch
Už se na něm aktivně pracuje ;)
A díky, snad to ocení i autoři a čtenáři a nebude to zbytečná práce.
, - odpovědět
avatar
Za mě určitě. Bylo by super takový archiv/stránku mít. Co se mě týče, tak mě AO3 tak, jak je nastavený, zcela vyhovuje - každý si tam prostě odpovídá za své povídky, proto jsem poměrně dost proti jakýmkoliv extra pravidlům. A pokud bys tam dala i tagy a podobné věci, podle kterých se dá vyhledávat, tak by si to tagování a popisování povídek každý určitě rád udělal, kor když bude třeba příklad v ostatních. Jinak na správu určitě není vhodné muset články vkládat správcem nebo je schvalovat. Krátkou dobu se to dá, ale dlouhodobě je to neúnosné - i když i takové stránky stále fungují, jako je např. hp.kizi.sk, ale tam je celý tým administrátorů a překladatelů v jednom.
Jinak jsem si říkala, že bych mohla pomoct, ale mám větší zkušenost vlastně jen s Joomlou a pak pár online administačními systémy. Ale v zásadě na to vlastně ani nemám moc čas:D
Budu držet palce a těším se na výsledek;-)
icon odpověděl(a)
Blanch
Takhle, dle mého názoru za posledních 15 let, co pracuji s php, systémy a tímhle "svinstvem" :D, jsem toho názoru, že neexistuje adekvátní český RS, který by vyhovoval jak uživateli, tak adminovi (potažmo mně :D).
Joomla je co do modulů a ptákovin zbytečně komplikovaná a i když já se v ní orientuju, není úplně user-friendly a každý by se v ní nemusel vyznat.

Chce to vyloženě něco blbuvzdorného. Teda, já jsem se nemusela dlouho ohlížet, dělala jsem jeden takový archív už před deseti lety a věděla jsem přesně, co k tomu použít a k mému nadšení je ten systém teď i víc přátelský. Už jsem zvládla zhruba třetinu práce.

Hledala jsem zprvu systém, co využívá přímo AO3, ale nepodařilo se mi ho lépe analyzovat. Našla jsem asi jeho zdroj, ale je to s ním nějaké komplikované při využívání.

Nakonec to ale snad nebude tak hrozný. Hodně lidí bylo zvyklo vkládat na starý fanfiction.potterharry.net (ten fialový a hnědý, co byly jako první) a potterpovidky.cz nebo Timeater a nastavovat si vše podle sebe jen nakliknutím, žádné složité vypisování a zařazování do rubriky a tak dále. Je to totiž tentýž systém, jen je bohužel v angličtině a kvůli tomu je práce s ním trochu komplikovanější.
Ale zatím to jde svižněji, než co si pamatuju.

Já právě nechci nikomu nic nakazovat, omezovat ho a hlavně si házet další povinnost na hlavu s povolováním děl. Nebo někomu dalšímu.

Věřím, že dneska se to vyselektuje víc, když se tam objeví nějaké hrůzy, co neviděla gramatiku ani projet vlakem za okny.
Je to i o tom, jaká věková skupina kam chodí. Vzhledem k tomu, že takový Sherlock fandom se hodně točí okolo průměru 30+- (i daleko starší), tak se to podle mě i trochu vyváží. U Potterovek teď už taky sedí víceméně dospělí a vypsaní lidi a ostatní fandomy nemají až takové velké základny.

Takový wattpad je spíš místo pro teenagery, takže bych to asi úplně nesrovnávala (jak bylo zmíněno u někoho níže).

Samozřejmě v případě, že to začne být neúnosné, bych to začala nějak řešit, aby byly spokojeny všechny strany.
odpověděl(a)
avatar
Však právě. Já umím jen tu Joomlu, ale ta je na tohle fakt zbytečná. Kdysi jsem ten ao3 systém měla stažený (někde se dá stáhnout), ale nejsem v tom zdatná, takže bych to ani neuměla nasadit na web natož upravit:-D
Jinak jasně, záleží, co tam bude za obsah. To, co nebude mít úroveň, stejně nikdo nebude číst, ono je to pak jednoduché s tou selekcí.
Každopádně super a moc se těším! 2
icon odpověděl(a)
Blanch
On ten AO3 systém stáhnout jakože jde, ale upřímně se přiznám, že to bylo zbytečně komplikované oproti jiným a hlavně bych tam musela všechno fakt od píky překládat sama. U toho aktuálního mi admin z potterpovídek podal pomocnou ruku a propůjčil i nějakou češtinu, takže mi ušetří strašně moc práce.

No právě, když to nebude kvalitní, nebude to mít čtenáře. Já myslím, že i tomu autorovi dojde, že je něco špatně, když mu to nebude nikdo komentovat :)
icon , Výborný napad odpovědět
avatar
Mna by velmi potešila takáto moznost, citat vsetko mozne na jednom mieste. Držím palce, nech sa Ti to podari.
icon odpověděl(a)
Blanch
Budu se snažit. Vypadá to, že vás je dost, tak to zřejmě má i smysl ;)
, - odpovědět
avatar
Ano, ano, ano ♥ Moc doufám, že tenhle tvůj projekt klapne a že natáhne autory. Otevřít stránku, na níž bude mišmaš fandomů v čj je sen. AO3 mi v lecčem vyhovuje, ale prostě mít platformu, jako kdysi pro mě býval stmivani-ff.cz, by bylo skvělý. 1
icon odpověděl(a)
Blanch
Já mám v tomhle AO3 dost ráda. Že si tam člověk najde, co se mu zlíbí, neomezuje ho to. Ale hodně českých autorů se v něm ztrácí, protože nemá českou podporu, takže to v podstatě i plno z nich odradí.

Já si pořád říkám, že to prostě můžeme zkusit. Řekněme, že i pro nějakých dvacet autorů to pro mě má smysl. A pokud by to úspěch nemělo, tak co už, web se zruší a bude. V podstatě o nic nejde, že :)

Už jsem na tom začala pracovat. Objevilo se sice pár komplikací, na které budu muset přijít, jak s nimi naložit, ale na druhou stranu se stejně tak ukázalo, že pár věcí je nakonec snadnějších, než jsem si myslela a dokonce i s tou češtinou to možná bude menší problém (ozvalo se mi pár lidí, co systém kdysi používali a možná mi píchnou se skripty, co možná ještě někde mají v češtině; budu jen doufat, že budou kompatibilní s novou verzí).
odpověděl(a)
avatar
Já neumím anglicky říci slova, ale registraci jsem na AO3 zvládla. :) Ale nepochybně to bude kompenzováno mou prudkou inteligencí. :´D
Ne, vykompenzováno to bylo mimořádnou motivací. :)

Mám pocit, že pokud člověk dá na AO3 takovou tu základní orientaci, což někomu jako já, kdo anglicky neumí, dá skutečně zabrat, tak pak už se mu to jen pozitivně vrací. Cením z hlediska Čecha, že umožňují selektovat i podle jazyka, takže si tam člověk s trochou snahy dokáže najít i "svou" českou komunitu. :)
icon odpověděl(a)
Blanch
To tě samozřejmě ctí a rozhodně to bude i inteligencí :), já vím minimálně už o dvou lidech, kteří to nezvládli :), ale spíš je asi i odpuzuje to zahraniční prostředí. Zkrátka se tam neumí orientovat. Ona je pravda, že AO3 je trochu něco jiného, než jsou Češi zvyklí. Naše archívy, portály bývají občas na jedno brdo, ale systém jako má AO3 na našem "trhu" není.

Té české komunity tam ale až tolik není oproti skutečnosti, je tam jen poměrová část autorů, autoři se uchylují víc na české blogy, nejčastěji na své vlastní, a pak každého hledám jinde a to se mi nezamlouvá :), hlavně ještě i samotné archívy jsou všechny jinde a různé fandomové základny, všechno je rozházené.
Bylo by fajn mít prostě něco, co je jen naše a o co se nemusíme dělit s lidmi z celého světa. Takhle plno děl i víc vynikne.
Navíc i dost autorů na AO3 prostě nevloží všechno, nebo to nebere jako prioritní místo ke vkládání, takže vkládají věci s odstupem, zatímco je třeba už pár měsíců mají na vlastním blogu, který tolik čtenáři neznají. Trochu to demotivuje, protože tam necítí nějakou tu základnu.

Já osobně mám AO3 ráda, i když mě sejří svým dvojřádkovým nastavením a ignorací některých html tagů, ale to jsou už jen drobné detaily, co člověk přehlíží.
, - odpovědět
avatar
Nápad je to fantastickej, to jo, protože mě ta roztříštěnost taky štvala. Vždyť na většinu stránek jsem kápla vysloveně náhodou a ještě teď mě oblévá hrůzný pot, že co kdybych na ně nenarazila?! Jedno zastřešující místo s rozcestníkem, kde si každý najde to svoje, ale je vůbec v lidských silách dát něco takového dohromady? Budu Ti držet všechny palce a pěsti, ale jsi v pozici Petra Parléře, když budoval svatovítskou katedrálu.
Víš, já už nejsem žádný teenager, spíš stará větev. Dceři je pětatřicet a je úplný pako; kukačí na Ulici, Ordinaci a Výměnu manželek, nechci se vytahovat, ale po mně takovou 'kulturní úroveň' nemá. Nicméně si pěstuju čtyřletou vnučku, vždycky když přijedou, tak jí posadím k monitoru a předvádím svou sbírku obrázků Sherlocka a Johna. Zatím se na ně jenom směje, ale až bude větší...
icon odpověděl(a)
Blanch
Ono jde i o to, že hodně z nás nepíše jen ten Johnlock a já třeba kvůli různorodosti fandomů musela pokaždé chodit jinam a je to otravné.
Kdyby bylo AO3 ryze české, nebo mělo aspoň české rozhraní pro neangličtináře, zas by to bylo něco jiného, ale třeba tě obdivuju, že se tam i přes svůj problém s angličtinou dokážeš pohybovat. Většina by nemusela zvládnout ani registraci.

Uvidíme, jestli to nakonec bude mít úspěch, pokud ne, tak to aspoň zkusím a časem zase zruším. Ostatně zas o tolik nejde. Spíš to jen bude stát nějakou práci a čas. Ale jsem ochotná to zkusit, protože ono mě to vážně docela štve.

Jsem vcelku od začátku obeznámena s tím, že jsi, jak píšeš "stará větev", někde na to došla řeč dříve. Proto jsem se na dceru ptala, očekávala jsem, že jí bude okolo třicítky. Proto jsem si říkala, že je poměrně vhodná cílová skupina na "ještě není pozdě" :D.

Já osobně nevedu televizi, takže nesleduji nic. Seriály si vybírám po dlouhém uvážení dle vlastního vkusu (nejedu s davem, u Sherlocka jsem k tomu musela taky prozřít sama) a vždy prostě torrentuju. Nějaké Ulice, Ordinace a Manželky mě naštěstí míjí. To sledují pro změnu moji šedesátiletí rodiče :), u nás je to holt zase naopak.

U vnučky je ještě šance, že zažije v dospívání "aktuální" novou řadu Sherlocka (aka Rosie vyroste a Sherlock s Johnem budou řešit případy v důchodu :D). Toho se držme! :D
, - odpovědět
avatar
Oceňuju, že to nebude v angličtině, protože ač se mě moji profesoři snažili naučit rusky, německy anglicky a latinsky, v žádném z jazyků bych si nedokázala říct ani o sklenici vody. Makačka na bednu jsou pro mě i povídky ve slovenštině.
Jednu vadu na kráse ale tahle akce má - ten čas a síly, jež tomu budeš věnovat, Ti nedovolí psát vlastní johnlock povídky, což si troufám označit za tragédii a cítím to jako osobní křivdu. Na johnlock jsem úchyl, jak celkem trefně vystihla moje dcera, která mou ujetost bohužel nesdílí. No jo, není každý den posvícení...
icon odpověděl(a)
Blanch
To máš na jednu stranu pravdu, Helenko, ale zase to není tak, že bych na tom dělala rok. Těch pár měsíců se to přežít dá :). Na oplátku pak dostaneš archív, kde se ti sejdou (snad) všichni dostupní čeští autoři Johnlocku a nebudeš muset lovit v jiných vodách... Teda, ono asi potrvá, než se to dostane do podvědomí lidí a snad to splní požadavky, ale taková je aspoň moje vidina. Protože mě nebaví obcházet xx archívů, abych našla, co se mi bude líbit. Kvůli tomu jsem i zakotvila na AO3 a v podstatě obětovala českou tvorbu na úkor pohodlí tamního prostředí a raději čtu v AJ, než abych chodila číst jinam. A to já jsem patriot a mám češtinu opravdu ráda.

Kolik je dceři? Třeba ještě není pozdě ji do toho úchylného prostředí nějak nenápadně zatáhnout :)

Já měla kromě angličtiny ještě španělštinu a ruštinu. Angličtina je jediný jazyk, který konverzačně/gramaticky/stylisticky zvládám. Pokoušela jsem se na AO3 číst i něco španělsky nebo rusky a rozumím tam každé čtvrté slovo :D, dokonce zjišťuju, že jsem zapomněla půlku azbuky, umím se dneska asi už jen podepsat, zeptat se, jak se jmenuješ, jak se máš a že chodím na procházky se psem :D. Takže chápu tvé vnímání povídek v AJ.

A vlastně ty osobně jsi byla i jednou z mých motivací stvořit něco takového, kde proste angličtina nebude mít prostor.
, - odpovědět
avatar
Za mě určitě, myslím, že po podobné stránce na českém webu už byla delší sháňka :)
icon odpověděl(a)
Blanch
Dělala jsem si malý průzkum a ano, nic takového nemáme. Tak snad to dopadne i podle mých představ.
Nerada bych naslibovala zázraky a on by se pak objevil nějaký problém.
, - odpovědět
avatar
Já jsem rozhodně pro. Bylo by to skvělé. Zrušení potterharry.net mně velmi mrzelo a nic tomu podobné v takové kvalitě jsem už nenašla. Nápad vytvořit nový web bych podpořila a určitě ho budu s radostí navštěvovat.
icon odpověděl(a)
Blanch
Potterharry.net ještě možná ožije, uvidí se. Chyba nenastala ze strany vedení, psala jsem si s Weallem, protože Richenza chtěla založit nový archív jako alternativu, ale Weall mi říkal, že v podstatě neví, kde se stala chyba a že se to pokusí zjistit.
Tak se ještě může stát, že se ten web zase obnoví.
Ale i kdyby ano, zase je to potterácký archív (tedy primárně a cílený na HP fanoušky), takže to zase úplně neřeší daný problém s mnohofandomovým okruhem :)
, - odpovědět
avatar
Už jsem se vyjádřila na fb, že se mi ten nápad líbí. Jednofandomové weby jsou samozřejmě fajn, ale já si občas ráda rozšiřuju obzory. Nejen proto mám ráda AO3, ale znám dost lidí, kteří angličtinou nijak valně nevládnou a archív, který by jim nejen nabídl české povídky, ale v češtině by s nimi i komunikoval, by zatraceně ocenili.
A taky nemám problém s nějakým finančním příspěvkem na provoz.
icon odpověděl(a)
Blanch
Hlavně ty jako autor máš těch fandomů taky víc. Než cpát všechno různě po webech, je fajn to strkat na jedno místo. AO3 je v tomhle fajn, ale jsme zas u toho, že je to AJ web, přesně jak píšeš, a ať už se to může zdát v dnešní době divné, pořád plno lidí anglicky neumí a dělá jim problém se tam i zorientovat a přicházejí tak o hodně děl.

P.S. víš, že tady máš zaregistrovanou svoji přezdívku, že? :D
, - odpovědět
avatar
Souhlas s ostatními! Je to skvělý nápad! :) Chodila jsem na různé stránky (z českých mi zůstali hpkizi.sk a johnlockpossitive) a zbytek je v AJ... bylo by skvělé mít všechno pohromadě 5
Sama jsem musela přejít na anglické stránky s různými fandomy, protože v češtině toho už nebylo moc, měla jsem to všechno přečtené, stránky přestaly existovat, nebylo to lahodné oku při čtení (ach ta gramatika). Bylo by to super! :)
icon odpověděl(a)
Blanch
Přesně, on kolikrát bývá problém, že je třeba i každý u sebe na blogu/wevu a pro nepružnost archívů prostě nevkládá svá díla všude. Je otravné, když píšeš více fandomů a musíš každou povídku cpát jinam :D
Jako chápu, že cílovkám - lidem, co čtou jediný fandom - je to fuk, ale mě to třeba vždycky prudilo. Sice jsem psala víceméně Potterovky, ale nikdy nejen ty. A pak mě začalo obtěžovat dávat svý povídky jinam než na svůj web, protože jsem musela chodit na více míst.
, - odpovědět
avatar
Je to skvělý nápad a osobně jsem za tvou chuť se do tak ohromné práce pustit vděčná. Moc ráda bych, kdyby se nějak podařilo oslovit autory z potterharry.net, který už je nějakou dobu úplně nedostupný, nebo i jiné dnes už nefunkční archivy. Bylo tam tolik skvělých povídek, dnes už nedostupných, a kdo z nás si všecko stahuje, že? Tohle mi právě vyhovuje na AO3 - že se dá povídka stáhnout celá v jakémkoli formátu do čtečky. A tu, která se mi opravdu líbí, si tak jednoduše můžu nechat navěky a při čtení nemusím být online.
Pokud by bylo třeba finančně přispět, stačí říct.
Jen se trochu obávám té možnosti vkládat neobetované povídky. Aby to opak nedopadlo jako Wattpad, kde se mezi všemi těmi příšernými bláboly třináctiletých grafomanek bez znalostí základů pravopisu slušná povídka ztratí. Nešlo by alespoň dát povinnost povídku otagovat jako obetovanou nebo bez bety? Vím, že kolikrát ani to nepomůže, pokud ani beta není dobrý češtinář, ale přece jen by to možná alespoň některé autory přimělo se zamyslet, v jakém stavu povídku zveřejňují.
icon odpověděl(a)
Blanch
Co vím, tak Richenza a spol pracují na obnově potterharry.net (sama jsem si nedávno i psala s Weallem, který měl na starost doménu; archív by se buďto měl obnovit tak, jak byl, nebo bude úplně nový), potažmo jeho alternativě. Jestli tomu dobře rozumím, budou zase cílit na HP, ale prozatím jsem nezaznamenala pokrok. Je to zhruba měsíc od posledního rozhovoru s Weallem.

Na koho bych se možná spíš obrátila, jsou lidi z Nápoje lásky. Mám většinu z nich ještě buď na fb nebo na mailu, takže by to nemusel být problém, otázkou spíš je, jestli ještě budou mít zájem ;), vím, že několik autorů už přestalo psát.
Hříchy SS nevím, jak brát. Lidi tam pořád chodí, ale už nikdo moc nepřidává a obsahovou stránku měl na svědomí zřejmě jen DJO.

Až to bude aktuální, pochopitelně se budu snažit ten link šířit co nejvíc, aby mohli autoři a čtenáři využít možností. Samozřejmě pak už to bude jen na nich, zda budou chtít. Ale FB má docela slušný dosah, tak věřím, že to někoho i tak osloví.

Co se týče toho obsahu, to se dost těžko řeší, Hanetko. Já nebudu mít určitě čas kontrolovat každý přidaný článek. Problém v takovém povolování vězí v tom, že to někdo musí aktivně hlídat (v takovém případě vážně denně) a pokud by tam třeba denně přibylo třeba jen 10 povídek, je to i tak na čas náročné.
Takže jsem ochotná alespoň ze začátku těm lidem dát šanci. Pokud by s tím byl samozřejmě pak problém, vždycky se to dá nějak změnit. Nicméně i tak mám v úmyslu tam dát nějaká základní pravidla, do kterých bych ráda zahrnula i formu vkládaných děl. Nějaké cílené negramotné pseudodílka bych bez pardonu mazala.

Ale označení s "beta-read" je trošku nešťastné. Protože i autoři s kvalitní gramatikou dají označení, že nemají beta-read, protože tam třeba mají dva překlepy :D, ale nevšimli si jich a nemají betu, a šoupne se to do stejné kupky s hotentotským obsahem :). Nebo stejně jak píšeš, i beta může být špatná.
Já uvidím, co ten samotný systém dnes nabízí. Jestli si pamatuji dobře, tak před nějakými deseti lety tam ta možnost byla.

Finanční stránku už letos řešit nemusím, pokud se to rozběhne, třeba napřesrok dám k dispozici dobrovolné přispívání. Určitě nechci z nikoho tahat peníze, přeci jen jsem si to vymyslela všechno já ;)
icon , - odpovědět
Beatrice
Já si myslím, že je to skvělý nápad a že to hezky zase oživí českou komunitu. Přijde mi, že posledních pár let kvalitních českých slash fanfikcí moc není a každý mizí na anglické stránky. Což je velká škoda, protože čeština je přece tak krásný jazyk (teatrální povzdechnutí). A když už nějaké jsou tak lidé nekomentují (nebo nečtou) a autoři rychle ztrácejí motivaci. Ale možná jen nechodím na ty správné weby a navštěvuji jen ty mrtvé. 5 Možná se to díky těmto akcím trochu rozjede. 1
icon odpověděl(a)
Blanch
Asi máš pravdu.
Já jsem byla pár let mimo, takže jsem neměla šanci si toho moc všimnout.
Vlastně to, co popisuješ, sleduji nějak až od letošního srpna. A jakožto člověka, co se tím kdysi zabýval, mě to zamrzelo. A i když jsem si kdysi řekla, že už nebudu dělat nikdy podobné projekty (před deseti lety jsem vytvářela podobný, nesetkal se s úspěchem), tak mi to zase nedá no.

A máš i pravdu v tom, že Češi nekomentují. Oni čtou, já to třeba dost u článků vidím (nejen co je viditelné na webu, mám i vnitřní statistiky) a řekněme, že oproti přečtení 100 jednotlivých lidí zhruba 3 zanechají názor.
Buďto je těch 97 záporných, nebo líných. Těžko posoudit (sama sebe fakt neposoudím).
Ale vidím to i u autorů, které považuji za vážně kvalitní a nikdo je nekomentuje, což je fakt smutný.

Kdysi to vážně bylo jiné.
Z mé zkušenosti... Já sama se považovala za podřadného autora, ale stejně ke mně chodilo třeba 800 lidí denně, z toho nějakých 200 vážně zanechalo komentář. Postupem let se ten počet poměrově snižoval.

Uběhlo od té doby kolik... deset let zhruba... Dnes je každý líný. To není jakože výtka. To je fakt.

Btw, jsem mrtvý web? :D Díky!! :D
icon odpověděl(a)
Beatrice
Ono je super že jsou lidi jako ty co pořád dělají takové akce. Když já pořád tak nějak věřím, že se česká slash komunita zase rozjede. A když říkáš, že lidi očividně čtou tak možná to tady až tak mrtvé nebude ale je divné a smutné že tolik lidí je líných komentovat a podpořit tak autora.
A právě že k tobě chodím zcela nově a přijde mi, že to tu docela žije, co se týče komentářů. Ty tři komentáře jsou totiž dneska docela vzácnost! 5
icon odpověděl(a)
Blanch
No, já jsem byla vždycky takovej druh člověka, co vymýšlel projekty, vrtal se ve webech a tak, takže se dodneška po netu povaluje několik mých ukončených věcí, co třeba pár let fungovaly, ale s mým odchodem samozřejmě přestaly. Většinou jsem byla vždycky ten tahoun já. Na jednu stranu ok, na druhou stranu si pak podobný projekty neužiju jako uživatel, což je škoda. Někdy je fajn se prostě jen svézt.

Taky bych ráda, aby to bylo zase jako za starých časů. Dneska je tu všude vážně mrtvo. Já opravdu nepřeháním, ale byly doby, kdy pod povídkami bývaly stovky komentářů, kdy se lidi aktivně účastnili navazování nějakých virtuálních vztahů mezi autory/čtenáři. Kdy se účastnili různých soutěží a projektů a vůbec si je nemusela prosit, prostě to každého vždy nadchlo.

Jestli je to dnešní generací? Že je prostě jiná? Vážně netuším. Lidi, které jsem znala, vyrostli, zestárli, pořídili si rodiny, začali pracovat. Tehdy bylo hodně čtenářů mezi studenty, což jim dávalo víc času se nějak projevovat.

Dnešní generace ve fandomech, které čtu a píšu, je průměrně starší než kdysi (on i ten Potter už není úplně aktuální téma, když si vezmeme, kdy vyšly filmy a knihy).
Trochu se to změnilo a s tím pochopitelně klesá i jejich aktivita. Nemají čas viset na webech jako ti studenti tehdy.

Lidi si zkracují svou dobu u povídek tím, že přečtou a jdou pryč. Napsat komentář by stálo další 5 minut času navíc :D. Prostě buďto nejsou ochotni obětovat svůj čas, nebo zlenivěli.
Dneska se strašně nosí dávat všemu kudos a lajky, protože to v podstatě poukáže na "souhlas", ale stojí to jen dvě vteřiny času.

P.S. já jsem za ty tři komentáře ráda! :D
, - odpovědět
avatar
Skvělý nápad! Samotná jsem už tolikrát přemýšlela, že nám chybí nějaký archív, který by nebyl zaměřený na určitý fandom. Akorát já zvládnu zacházet maximálně tak s blogem, a i to mi občas dělá potíže :D takže jsem vždycky zůstala jen u přemýšlení. Přeju hodně štěstí při tvoření 1
icon odpověděl(a)
Blanch
Díky ;)
Pokud to bude mít dostatečnou odezvu, vážně se na to chystám. Dala jsem si jakési ultimátum.. Jestli mi dá najevo (jakkoliv) dvacet lidí, že o to stojí, tak jdu do toho. I pro takovou komunitu to totiž za to stojí.

Btw, zatím je vás deset :D
icon , - odpovědět
avatar
Tvůj nápad mi vyloudil vzpomínku na Tenrai.cz, kde se daly najít fanfikce na všemožné fandomy a chvíli jsem tam i přispívala, ale víc četla. Co si tak vybavuju, bylo to spíš ale míněné na anime. Teď už je to nějaký ten pátek nefunkční, což je škoda. Takže budu držet palce s tvorbou nového všeobecného serveru a těšit se tam! :) Určitě to zabere spoustu práce a volného času...
icon odpověděl(a)
Blanch
Já vím. Tenrai bylo cílené primárně na anime. Byla jsem tam autorem taky :)
Ale jako jo, byly tam i jiné možnosti, jen byly spíš okrajové. Chtěla jsem tam přidat pár jiných věcí a nebylo to v podstatě tak moc možné. Jakože... byl tam zmíněn třeba fandom, ale už ne výběr postav.

Ale jinak vybrala jsem si stejný systém, který Wayka použila. Teda, já ho už používala před deseti lety, když jsem dělala archív na anime, a měla k němu češtinu, ale už to má zase jiné verze, co nesouhlasí.

Psala jsem nedávno Wayce, jestli nemá ještě češtinu do toho (část by mi určitě pomohla), ale nedá se sehnat na starém mailu.

Ale zase se mi ozvala Julie (zakládala tehdy Timeeater archív) a prej něco má, tak uvidíme, co z toho vyleze.
icon odpověděl(a)
Blanch
http://wayka.tenrai.cz - tady najdeš autorku webu ;), ona pořád tak nějak funguje, jen se už nevěnuje tomu ff webu, nechala to takříkajíc zahnít.
, - odpovědět
avatar
Vidím jediný problém a to finance. Nebylo by spravedlivé, abys to táhla do budoucna jenom ty. Časem by se určitě musela udělat sbírka, jako to třeba dělaní na AO3.
icon odpověděl(a)
Blanch
Díky moc za přepsání ;)

Mimochodem, samotná platba domény a prostoru je nic proti tomu, kolik nad tím strávím času a práce a kolik by to v porovnání běžné sazby stálo času ;), to by nikdo vážně platit nechtěl.


Nejnovější komentáře
17. kapitola - Snídaně u pottera - Snažím ... Zaslal/a: Blanch  •  Čas: 8.8.2024 17:19
Eufemismus bytí - Díky mo... Zaslal/a: Blanch  •  Čas: 8.8.2024 17:17
Část první - <3 Zaslal/a: Blanch  •  Čas: 8.8.2024 17:15
Mám tě! - Já se k... Zaslal/a: Blanch  •  Čas: 8.8.2024 17:15
Mám tě! - No pane... Zaslal/a: Janissa  •  Čas: 16.6.2024 11:54
Část první - ❤???? Zaslal/a: Janissa  •  Čas: 16.6.2024 10:58

Více komentářů...



Statistiky se započítávají zhruba od roku 2011.



Pokud chcete, aby vám chodily novinky webu na e-mail, přihlašte se k odběru!
Stačí zadat pouze adresu.


Jméno
Text
icon Díky za upozornění. Ono to bylo blbě úplně všude :)
Zdravím, na stránce UI v kategorii Galerie je špatně zadaný odkaz na Deviantart (místo .com je v odkazu .cz.) :D
my chceme Pretty woman, prosím prosím
Ahoj, kdy zase bude novy dil Pretty woman?
icon Pardon, ja opravdu netouzim po tom, aby to nekdo cetl v tyhle forme :)
No taaak, to mi nemůžeš udělat :( Zbývá mi pár kapitol :(
Já si před chvílí říkala že jsi to nejspíš smazala, protože mi to nešlo zobrazit...
icon No, ono to tam hlavne cele neni, ja to tusim skryla, aby to nikdo necetl :D
Nejde o nic, co by bylo nesnesitelné nebo iritující. Takže pohoda :) :D
icon Ten blogovy nedoporucuji cist, je tam hromada chyb, silena stylistika :D, ale chapu, ze clovek to skrze zvedavost kolikrat ignoruje.
Tak jsem hledala hlouběji a našla tvůj blog, kde to všechno máš. Opravdu moc děkuji za kvalitně propracovaný příběh.
To naprosto chápu. Navíc, nemohla jsem kvůli tomu spát, protože jsem byla hrozně zvědavá...
icon se vratim za tyden z dovolene. Takze proto dokoncena, ale trinactkou to nekonci.
icon Linn: i kdyz ti to ukouslo konec komentare, chapu, kam smerujes. PW je povidka, co jsem dopsala pred lety, ma 68 kapitol. Nevlozila jsem vsechny, protoze jsem se rozhodla udelat korekturu a beta-read. Mam v planu denne vlozit aspon jeden dil, jakmile s...
icon Domco, Emalion, Ginger: mockrat dekuji. Ruby: jeste nevim, WP pro me neni stezejni a beru ho spis jako ulet.
Zdravím. Měla bych dotaz, který se týká tvého příběhu "Pretty Woman". Když jsem ji četla na Wattpadu, úplně mi vyrazila dech... Ale, jelikož mi přišla nedokončená, podívala jsem se na tvoje stránky, jestli tady je příběh dokončený. U statusu je přímo n...
Muzu se zeptat? Pridas vsechny povidky i na wattpad? Divala jsem se, ze tu mas i nejake, co jsem jeste necetla a na wp si je muzu pridat do knihovny. Diky za odpoved. Mej se krasne.
Design vytvořila Blanch © 2002 - 2023